Opony. Nowe, używane, czy regenerowane?

Motoryzacja, to branża, która bardzo prężnie się rozwija.

Wzrasta także świadomość samych kierowców, a to przekłada się na bezpieczeństwo i ekologię jazdy. Są jednak wciąż obszary, które są nie do końca odkryte, coś wiemy, domyślamy się, ale zamiast kierować się względami bezpieczeństwa, wciąż patrzymy na.. koszty.

Systemy takie jak ASP, ABS, poduszki powietrzne, kurtyny, strefy zgniotu to już standard, choć do niedawna nikt raczej nie zwracał na to uwagi, ponieważ tego.. nie było lub zbyt cicho o tym mówiono. Podobnie sprawa wygląda z oponami – cofając się dwadzieścia lat wstecz, moglibyśmy zauważyć przerażający zwyczaj niezmieniania ogumienia na odpowiednią porę roku! A przecież zimy były srogie, a lata bardzo upalne.

 

Bezpieczeństwo jazdy jest uzależnione od.. opony?

Skoro temat już został poruszony, warto dokładniej się temu przyjrzeć. Obecnie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że regularna wymiana ogumienia z letniego na zimowe i odwrotnie to priorytet. Już nawet nie chodzi o kontrole policji, a same względy bezpieczeństwa. A nawet, gdy szuka się oszczędności w tym obszarze, przezorni kierowcy z głową na karku sięgają po całoroczne, które nie będą się tak szybko zużywać jak zimowe w ciepłe dni, czy zapewniać aquaplanning późną jesienią na letnim ogumowaniu. Dobra opona jest w stanie poprawić względy bezpieczeństwa nawet w samochodach, które nie posiadają zaawansowanych systemów trakcji, asystenta hamowania i innych bajerów, którymi przekonują obecni producenci. A kiepska opona nigdy nie wyciągnie z opresji i podbramkowych sytuacji nawet te świetne i drogie auta. Bo to od ogumienia uzależniona jest przyczepność, jak i krótka droga hamowania.

 

Jak przygotować oponę na sezon?

Dobra opona to nie tylko taka, która kosztowała 200, 400 czy 1000 złotych, powinna być dopasowana do samego samochodu. Odpowiedni rozmiar, profil, nawet średnica felgi może wpłynąć pozytywnie, bądź negatywnie na prowadzenie auta. Tak samo jak odpowiednie ciśnienie – niedopompowane prowadzą do spowolnienia sterowności i reakcji samochodu na ruch kierownicą, ale też spalanie będzie zaskakująco szybko rosnąć.

Kolejnym wymogiem w oponie jest jej wiek oraz przebieg. Guma kruszeje, nawet jeżeli opona pochodzi od renomowanych producentów, traci swoje właściwości już po kilku latach. A taka używana dodatkowo traci swój bieżnik, co skutkuje pogarszającą się przyczepnością. Dlatego i producenci i kierowcy zawodowi uważają, że opony powinno się zmieniać co 3-4 sezony (około 20 – 25 000 kilometrów na wysokiej jakości oponie), a nie dopiero wtedy, gdy bieżnik jest niewidoczny, a z ogumienia zaczynają wychodzić pierwsze druty!

 

Nowe, regenerowane czy lekko używane?

Choć wydaje się to logiczne, że powinno się kupować nowe opony, które dopiero co wyszły z fabryki, to wciąż jest duże grono kierowców, którzy sięgają po regenerowane czy „delikatnie” używane, szukając oszczędności. Przestrzegamy! Nie tędy droga, na bezpieczeństwie nigdy, ale to przenigdy nie powinno się oszczędzać! Od tego zależy życie osób podróżujących w aucie, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Nawet, jeżeli opona jest lekko zużyta, ale leciwa, guma staje się mniej elastyczna i nie pozwala na wykorzystanie wszystkich jej właściwości, chociaż zdecydowanie bardziej niebezpieczne są te regenerowane (nawet świeże) – jakakolwiek ingerencja jest prostą drogą do niekontrolowanych wybuchów opony podczas jazdy. Jeżeli zastanawiasz się, czy jest to sytuacja prosta do opanowania, polecamy film: https://youtu.be/EPNcvkFLVwc .I wcale nie chodzi tutaj o te 8 mm nowego, świeżego i jeszcze niezdartego bieżnika. Opona to mieszanka gumy, technologia i innowacje, a ubiegający czas, pierwszy kontakt z podłożem rozpoczyna proces niszczenia.

 

Po oponach bardzo łatwo poznać podejście właściciela do pojazdu.

Jeżeli korzysta z regenerowanych, to prawdopodobnie podzespoły są również zamiennikami najniższej jakości. Gdy opony mają mały bieżnik, prawdopodobieństwo wysokiego zużycia elementów eksploatacyjnych i nieregularne serwisy są bardzo prawdopodobne.
Opony są jednym z tych elementów, na który kładziemy bardzo duży nacisk w trakcie weryfikacji pojazdu.

 

Jak dobrać właściwą oponę do samochodu?

Jeżeli już wiemy, że opona powinna być nieużywana i stosunkowo młoda, warto przyjrzeć się dostępnej ofercie. Rozmiar, profil czy średnica felgi powinna idealnie odpowiadać danym podanym przez producenta (można je znaleźć w instrukcji obsługi lub na słupku w aucie). Jednak wpisując je w wyszukiwarkę i tak wyskoczy milion ofert! Jak wyciągnąć najlepszą?

Tutaj z pomocą przychodzą zestawienia takie jak to: Oponeo » Ranking opon letnich 2017

Wyszukaj

Najnowsze wpisy

Do góry });