Kombi, hatchback, sedan.. a może coupe?

Typ nadwozia jest bardzo istotne przy wyborze swojego wymarzonego auta. Bardzo często też nasz wybór jest podyktowany statusem, stanem cywilnym czy nawet.. zapotrzebowaniem do pracy. I choć wiemy mniej więcej, jakie są różnice, wciąż zagadką jest dlaczego hatchback nie jest sedanem (i odwrotnie) i dlaczego wersje coupe są często cięższe od czterodrzwiowych wersji tego samego auta.

Co wybrać, co będzie odpowiednie dla nas? Zapraszamy do artykułu!

Patrząc na samochód, łatwo jest nam określić typ nadwozia, jednak czy znamy ich definicje? Punkty, które wskazują na dane rozwiązanie? Często też producenci nowych aut łączą w sobie cechy dwóch rozwiązań, aby stworzyć nietypową hybrydę, która spełni zmieniające się oczekiwania konsumentów na rynku, jednak, zanim do tego dojdziemy – kilka słów o najpopularniejszych typach nadwozia.

 

Kombi – dla rodziny czy do pracy?

Cechą charakterystyczną tego nadwozia jest jego wydłużona konstrukcja. Ma ona na celu stworzenie większej przestrzeni ładunkowej w bagażniku (często jest on po prostu prostokątny, zamiast posiadać smukłe wcięcie, które występuje chociażby w wersji sedan). Tym samym rodziny z gromadką dzieci, osoby pracujące i przewożące duże ładunki, będą sobie cenić to rozwiązanie.

Zwykle w takim typie nadwozia występują aż trzy szyby boczne, po jednej i drugiej stronie, a samo nadwozie jest dwubryłowe. Choć wiele osób ceni sobie pojemność takich samochodów – bo łatwo zmieścić w nich dosłownie cały dom podczas jednej podróży, to okazuje się, że wcale koszty utrzymania nie należą do tanich. Często sam zakup jest zdecydowanie tańszy niż w przypadku wersji sedan.

Dla przykładu. BMW e90 z roku 2006 w takiej samej wersji silnikowej. Kombi kosztuje w granicy 25 tysięcy złotych, natomiast sedan już 5 tysięcy więcej. Jednak sytuacja odwraca się, gdy zaczynamy tankować. Choć kombi jest zdecydowanie bardziej funkcjonalne, to jego wygląd jest mniej opływowy, a wpływa to niestety na zwiększone spalanie. Jest też cięższy, co dokłada do zwiększonego zużycia paliwa przy podróżowaniu.

Jednak, czy jest to powód, aby rezygnować z pojemnego bagażnika i wygodnych podróży na koniec świata?

 

Hatchback – idealne miejskie auto

Hatchbacki są przyjemnymi, komfortowymi autami, które mają bardzo charakterystyczny bagażnik. Potocznie można powiedzieć, że jest.. ucięty. Przez to, pasażer ma ułatwiony dostęp do przestrzeni ładunkowej, ponieważ tylna kanapa i szyba są ze sobą połączone, tworząc właśnie ten charakterystyczny tył. Najczęściej hatchbacki występują w wersji 3- lub 5-drzwiowej oraz w nadwoziu jedno- lub dwubryłowym.

Hatchbacki wciąż nadają się na auto rodzinne czy miejskie. Mają 4 miejsca dla pasażerów + kierowca, składaną kanapę, aby można było transportować większe ładunki, na wypadek nie zaplanowanych większych zakupów. Jego opływowy kształt, pozytywnie też wpływa na wskaźnik spalania paliwa (chociaż wszystko i tak jest uzależnione od silnika, typu paliwa i nogi kierowcy).

 

Klasyka nad klasyką – sedan

Sedan jak i hatchback bardzo często są mylone ze sobą, ze względu na zbliżoną budowę oraz funkcjonalność. Jednak cechą, która je różni jest połączenie tylnej kanapy z bagażnikiem. W przypadku hatchbacków mamy dostęp do przestrzeni ładunkowej, w sedanie tego już nie ma. Sam bagażnik jest oddzielony szybą, a żeby z wnętrza auta się dostać, należy rozłożyć tylną sofę – o ile samochód ma to w swojej opcji.

Sedany to klasyczne auta, które do tej pory mogły się pochwalić najlepszą sprzedażą i popularnością. Każdy producent samochodowy wprowadzał taki właśnie typ nadwozia, jako ten pierwszy, podstawowy i ewentualnie rozszerzał ofertę o kombi, coupe itp. W sedanie również znajdziemy od 4 do nawet 6 miejsc siedzących, a szyby boczne są rozdzielone słupkami.

Jak wygląda korzystanie z takiego typu nadwozia w praktyce? Podobnie jak w hatchbackach – są opływowe, tym samym mają niższe parametry spalania od wersji kombi, a w dodatku linia boczna samochodu zawsze wygląda smukle i niezwykle atrakcyjnie.

 

Coupe – czyli w stronę sportowej żyłki

Ostatni typ nadwozia, który będziemy analizować to coupe. Ścięty dach, sportowa sylwetka i mniejsze wymiary. Tak w skrócie można je opisać. Często mają od 2 do 4 (niekiedy nawet 5) miejsc siedzących, jednakże ze względu na opadający dach, komfort siedzenia na tylnej kanapie nie należy do najlepszych.

Ale przecież nie o to chodzi w tym typie nadwozia!

Płaska linia nadwozia, często obniżona konstrukcja w porównaniu do swoich braci – sedanów czy kombi sprawia, że wsiadanie może być nieco utrudnione. Jednak niski współczynnik Cx (często w granicy 0,3) sprawia, że zmniejszają się opory aerodynamiczne, a samochód osiąga zdecydowanie większe prędkości od tych w innym typie nadwozia. Należy też wspomnieć o ostatniej charakterystycznej rzeczy w przypadku nadwozia coupe – jest ono 2- lub 3-drzwiowe.

Wydawać by się mogło, że coupe będą też lżejsze od np. sedanów. Tutaj znowu posłużymy się przykładem BMW e90 w wersji 2.0i. Wersja sportowa przy zerowym obciążeniu waży 1595 kg, natomiast sedan – 1335 kg.

 

Jaki typ nadwozia wybrać?

Po analizie każdego z typów nadwozia powstaje podstawowe pytanie – które z nich wybrać? Niestety nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ jest ona uzależniona od wielu czynników – gustu, zapotrzebowania w miejsce bagażowe, liczbę osób, które się poruszają czy względy ekonomiczne.

Zupełnie inaczej też prowadzi się każdy z tych samochodów, mają inne osiągi, pomimo tej samej marki, takiego samego silnika. Dlatego zanim podejmie się decyzję, warto zrobić listę, co oczekujemy od auta i zgodnie z nią – szukać tego jedynego.

 

Wyszukaj

Najnowsze wpisy

Do góry });