Czym się kierujemy przy zakupie używanego samochodu?

Jakie pytania należy sobie zadać, by wybrać dla siebie idealny samochód używany?

Planujesz kupić samochód? Chcesz zrealizować swoje marzenie, a może zadowoli Cię pojazd do przemieszczania z punktu A do punktu B? Jedno jest pewne, jeżeli chcesz wybrać idealny samochód dla siebie, to kilka opracowanych przez nas pytań bardzo Ci w tym pomoże.

Jakim budżetem dysponuję na zakup używanego samochodu?

Wiadomo, że im większy budżet tym wybór modeli, marek i pakietów wyposażenia jest większy. Warto zapisać sobie górną granicę budżetu, żeby nie rozłożył domowych finansów na łopatki. Zdecyduj, czy wolisz starszy samochód, ale z lepszym wyposażeniem, czy może nowszy model, ale z pakietem podstawowym. Pomoże Ci poniższa klasyfikacja cenowa pojazdów ze względu na ich marki.

Do dyspozycji mamy kilka przedziałów cenowych pojazdów*:

  • samochody tanie – np.: Aixam, Dacia, FSO, Daewoo, Łada
  • samochody popularne – np.: Volkswagen, Opel, Suzuki, Honda,Toyota,FIAT, Chevrolet, Ford, Škoda, Citroën, Renault, Peugeot, Kia, Hyundai. SEAT,
  • samochody luksusowe – np.: Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Acura, Lexus, Land Rover, Jaguar,Lancia, Lincoln, Cadillac, Buick, Volvo
  • samochody superluksusowe – np.: Maybach, Rolls-Royce, Bentley,
  • samochody sportowe – np.: Porsche, Maserati, Aston Martin, Lotus,
  • samochody supersportowe – np.: Ferrari, Lamborghini, Bugatti, McLaren Ltd, Koenigsegg,

Do czego będę używał tego auta?

Dojeżdżasz do pracy, potrzebujesz “drugiego samochodu” w rodzinie, a może zależy Ci na pojeździe do “niedzielnej zabawy”. Poznaj najczęstsze typy nadwozia, a tym samym zastosowania pojazdów:*

  • miejskie (mini, segment A) – samochody przeznaczone do jazdy miejskiej; cechują je niewielkie wymiary oraz niskie koszty eksploatacji. Niepraktyczne do poruszania się na trasach pozamiejskich.
  • małe (segment B) – małe samochody oferujące więcej aniżeli segment A miejsca dla pasażerów oraz praktyczny bagażnik. Cechy te pozwalają na poruszanie się nimi na trasach poza miastem. Często wykorzystywany do użytkowania w mieście jako „kolejny samochód” w rodzinie.
  • kompaktowe (klasa niższa-średnia, segment C) – samochody średnich wymiarów przeznaczone do jazdy po mieście oraz na trasach. Oferują miejsce dla pięciu dorosłych osób oraz bagażnik
  • klasa średnia (samochody rodzinne, segment D) – zapewniającą komfortowe warunki podróżowania pięciu dorosłym osobom (z bagażem) na dłuższych dystansach.
  • klasa wyższa-średnia (segment E) – duże, komfortowe i bogato wyposażone samochody, których celem jest nie tylko użytkowanie przez rodziny, ale także jako reprezentacyjne limuzyny dla firm.
  • luksusowe (segment F) – limuzyny o najwyższym poziomie wyposażenia i najlepszych (często największych) silnikach.
  • sportowe – (segment G) – klasa samochodów obejmująca bardzo dużą grupę pojazdów. Standardowo znajdują się tu pojazdy o nadwoziu dwu-, ewentualnie trzydrzwiowym coupé.
  • kabriolety (segment H) – samochody ze składanym, twardym bądź miękkim dachem, lub też całkowicie pozbawione dachu.
  • klasa samochodów terenowych (segment I) – samochody prezentujące cechy umożliwiające jazdę w terenie.
  • SUV – duże, luksusowe samochody o kształtach samochodu terenowego.
  • cross-over – samochody o cechach SUV kojarzone z segmentem C. Podniesione samochody w nadwoziu kombi.
  • vany (segment K) – klasa obszernych samochodów mogących zabrać przynajmniej 5 osób wraz z dużym bagażem.

*źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Klasa_samochodu

Ile kilometrów zamierzam nim przejeżdżać?

Pytanie pomocnicze. Jaki masz miesięczny budżet na utrzymanie pojazdu. To szczególnie ważne pytanie, które pozwoli Ci obliczyć miesięczne koszty utrzymania pojazdu. Po wybraniu danego modelu i rocznika warto sprawdzić realne spalanie (bazujące na opiniach użytkowników) na portalu Autocentrum. Przelicz, ile kilometrów będziesz robić miesięcznie. Dodaj do tego 20% by suma paragonów ze stacji benzynowej Cię nie zaskoczyła. Liczbę kilometrów pomnóż przez liczbę litrów, które spala wybrany przez Ciebie pojazd. Następnie pomnóż razy aktualną cenę paliwa.

Będę jeździć po mieście czy może w trasie?

Odpowiedź na to pytanie pozwala ustalić czy szukać samochodu z silnikiem diesla, czy bardziej benzynowym.

Generalna zasada mówi, że silnik diesla jest bardziej oszczędny. To tylko połowicznie jest prawdą. W istocie diesel spala mniej przy pokonywaniu dłuższych odcinków na tzw. trasie. Wiele osób może zapytać teraz, kiedy zaczyna się tzw. trasa. W dużym uproszczeniu, to moment, w którym silnik jest zagrzany do około 90 stopni, a my poruszamy się ze stałą prędkością przy równych obrotach.

Faktem jest, że utrzymanie diesla kosztuje więcej. To kwestia bardziej zaawansowanych części. Jeżeli więc poruszasz się na “zimnym silniku” na trasach liczących kilka kilometrów, to bez wątpienia lepiej wybrać jednostkę benzynową. Potrzebujesz szczegółowych kalkulacji? Sprawdź ten link i dokładnie przelicz opłacalność zakupu pojazdu z danym silnikiem.

Jeżeli znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania, to wybór właściwego samochodu stanie się dla Ciebie oczywisty. Gdyby przypadkowo zdarzyło się tak, że dalej nie wiesz, które auto będzie dla Ciebie najlepsze, to zapraszamy na bezpłatne i niezobowiązujące konsultacje ze specjalistami Autoklasy (klik).

Wyszukaj

Najnowsze wpisy

Do góry