Diesel, benzyna, czy LPG – co najlepsze dla auta i portfela

Czy oszczędzanie jest tanie?

Wybór rodzaju silnika do nowego auta to sprawa kluczowa.Lubimy jeździć ekonomicznie i wygodnie, dlatego decyzję o wyborze paliwa powinniśmy podejmować rozważnie, uwzględniając nie tylko aktualne ceny paliw na rynku, ale także koszty poboczne i planowane prognozy rozwoju rynku cen.

Trzy rodzaje paliw, trzy różne specyfikacje

Często zastanawiamy się: czy zainstalować dodatkową instalację gazową do naszego samochodu z napędem benzynowym, czy będzie to raczej zbędna inwestycja, która zwróci się dopiero po latach? Czy diesel rzeczywiście czerpie mniej paliwa? Dlaczego samochód z napędem benzynowym jest tańszy, niż ten sam model z inną instalacją? Dla laika kalkulacja wad i zalet trzech rodzajów paliw, a także finalne podjęcie decyzji pomiędzy benzyną, dieslem a gazem wydawać się może nie lada problemem. Jak sobie z nim poradzić? W wyborze instalacji i finalnej decyzji o zakupie samochodu pomoże kalkulacja potencjalnych kosztów i porównanie dostępnych na rynku rodzajów paliw.

Ekonomiczny gaz

Pojazdy zasilane znanym wszystkim „gazem” LPG to w rzeczywistości instalacje, wykorzystujące mieszaninę propanu i butanu do napędzania silnika. Samochód z instalacją gazową wymaga jednak regularnego uzupełniania baku także benzyną – silnik wykorzystuje ją m.in. do procesu zapłonu, jest także niezbędna w procesie chłodzenia wtryskiwaczy.

W codziennej eksploatacji LPG jest nadal najtańszym paliwem, którego cena wynosi nieco ponad 2 zł (2,20 w pierwszym kwartale 2017, przy czym regularnie obserwujemy stały spadek cen LPG), decydując się jednak na założenie układu gazowego musimy się liczyć z dodatkowym kosztem założenia instalacji. Dla starszych modeli samochodów koszt ten wynosi ok. 2 do 3 tysięcy złotych. Nowsze silniki, a w szczególności te z wtryskiem bezpośrednim wymagają zaś instalacji za 4 do 6 tysięcy, a w skrajnych przypadkach nawet dziesięciu tysięcy złotych.

Samochód z instalacją gazową oznacza dla właściciela także wzrost kosztów przeglądu: posiadając auto z LPG zapłacimy więcej o 162 zł za pełne badanie okresowe. Ponadto, musimy też liczyć się z regularnymi wizytami w celu regulacji naszej instalacji czy wymiany jej komponentów. Średni przebieg, jaki wytrzymują wtryskiwacze to 60 tysięcy kilometrów – po tym czasie należy je wymienić na nowe.

Mądra rada mówi: „Oszczędzanie nie jest tanie”. Kupując używane auto z instalacją LPG nie mamy najczęściej żadnych informacji o przebiegu układu. Kusić może fakt, że to poprzedni właściciel sfinansował zainstalowanie instalacji, jednak brak informacji o tym kto zamontował układ LPG oraz z jaką regularnością dokonywane były jego przeglądy dyskredytuje pojazd w kategorii bezpiecznych.

Oszczędny diesel

Silniki diesela od zawsze kojarzą się kierowcom z solidnością i niskim spalaniem. Naturalnie jest w tym dużo prawdy, choć i tutaj ktoś może powiedzieć, że wszystko… zależy! Zależy od marki, od producenta użytych komponentów zamiennych, od tego jak konserwowany był silnik i wielu innych czynników. Jednakże najistotniejszym powinien być nie ten, związany z oszczędnością na paliwie, a tym, jak samochód będzie użytkowany i jakich osiągów oczekuje jego przyszły właściciel.

Silniki napędzane paliwem typu ON są chwalone przede wszystkim za swoje niskie koszty w trasie. Co prawda, cena jednego litra ropy na stacji benzynowej niebezpiecznie zbliża się do ceny jednego litra benzyny, jednak faktem jest, że silnik napędzany dieslem pali o połowę mniej paliwa niż jego benzynowy odpowiednik. Maksymalny moment obrotowy silników wysokoprężnych następuje przy niższych obrotach, co znacząco chroni silnik przed awariami. Właśnie z tego powodu diesel powszechnie uważany jest za rozwiązanie trwalsze i perspektywicznie tańsze od innych typów instalacji.

Samochody z silnikiem typu diesla to jednak najdroższa opcja jeśli chodzi o zakup. Niezależnie od tego, czy decydujemy się na pojazd nowy czy używany, będzie on droższy nawet o 1/3 ceny w stosunku do tego samego modelu w benzynie czy gazie. Podczas gdy w przypadku starych samochodów z silnikami diesla nie było problemów, tak nowe rozwiązania skłaniają kierowcę do dokładniejszego zastanowienia się, czy jest to odpowiednie rozwiązanie dla niego. Mowa oczywiście o filtrze cząstek stałych, który jest zmorą tych osób, które użytkują samochód na małe dystanse i rzadko wybierają się w dalsze podróże. Komponent ten często ulega zatkaniu, powodując wzrost zużycia paliwa, spadek osiągów a w efekcie także zniszczenie samego silnika.

Wydajna benzyna

Samochód z silnikiem benzynowym generuje znacznie wyższe koszty tankowania paliwa, szczególnie jeżeli pojazdu używamy zwłaszcza w dalekich trasach.  Cena benzyny w Polsce w 2017r. to ponad 5 zł za litr. Oczywiście jej koszty miesięczne zależą od pojemności silnika samochodu, który wybierzemy i tego, ile litrów spala na kilometr. Małe, ekonomiczne autka zużywają ok. 6 litrów na sto kilometrów, większe samochody oraz te wyposażone w sportowe wersje silników – nawet do 20 litrów.

Decyzja o zakupie samochodu z silnikiem benzynowym minimalizuje jednak późniejsze koszta eksploatacji. Decydując się na ten układ paliwa, wybieramy samochód tąńszy wyjściowo, wyposażony w prostszy i łatwiejszy w naprawie silnik. Znacznie ułatwia to późniejszy serwis pojazdu i ewentualne niespodziewane naprawy. Ważnym aspektem dla wielu użytkowników samochodów benzynowych jest ponadto zgodność faktycznej mocy z deklarowaną przez producenta. Fakt ten stanowi kontrast zwłaszcza dla instalacji gazowych, w przypadku których moc nieznacznie obniża się po przełączeniu pojazdu na LPG.

Dla kogo polecane są więc samochody z napędem benzynowym? Przede wszystkim dla uczestników ruchu miejskiego, osób, które na co dzień pokonują samochodem krótsze dystanse, nieczęsto wyruszają w dalekie trasy, a także dla tych, którzy oczekują samochodu niezawodnego i pewnego w eksploatacji. Finalnym argumentem za instalacją tego typu nierzadko okazuje się niższy koszt zakupu samochodu i rzadsze wizyty w serwisach samochodowych, które w ogólnym rozrachunku zrównoważą użytkownikowi poniesione koszta paliwa.

Jak dokonać najkorzystniejszego wyboru typu paliwa?

Przedstawione powyżej argumenty to pokrótce najważniejsze wady i zalety aut napędzanych benzyną, gazem i olejem napędowym. Dobrze jest sprawdzić wszystkie wspomniane wyżej parametry przed zakupem pojazdu i przeliczyć ekonomiczny sens całej inwestycji, poszczególne sumy będą bowiem zależne od konkretnego budżetu, jakim dysponujemy na początek, a także tego, w jakim charakterze będziemy wykorzystywać samochód.

Podsumowując kalkulację: instalacja LPG będzie rozwiązaniem dla osób poszukujących jak najniższych kosztów codziennych w przeliczeniu na kilometr, diesel świetnie sprawdzi się w trasach i jako samochód na dłuższy czas eksploatacji, zaś pojazd z silnikiem benzynowym to rozsądne rozwiązanie dla szukających równowagi między samochodem bezawaryjnym i jednocześnie tanim w zakupie.

Finalna decyzja uzależniona jest od osobistych preferencji, oczekiwanych osiągów i sposobie użytkowania, a wybrany rodzaj instalacji okaże się tym bardziej ekonomiczny, im lepiej dopasowany do potrzeb i nawyków kierowcy.

Wyszukaj

Najnowsze wpisy

Do góry